قالب لوله PVC

قالب لوله PVC
اکسترودر پلاس
قالب لوله PVC

قالب لوله PVC یا لوله پلیکا همانند بیشتر محصولات پلیمری فارغ از خط تولید فروخته میشود. ساختار قالب لوله PVC بسیار ساده تر نسبت به پروفیل یا داکت پی وی سی هستند. خط تولید لوله پلیکا از سایز 14 میلیمتر تا 1200 میلیمتر قابل تولید میباشند. بطور کلی میتوان اینجور دسته بندی کرد:

14-63 میلیمتر که عمدتا برای تولید لوله برق و لوله های سایز پایین فاضلابی مورد استفاده قرار میگیرد.

75-160 میلیمتر پر مصرف ترین سایز در لوله های پی وی سی میباشد که در لوله کشی فاظلاب ساختمانی و کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد.

200-315 میلیمتر لوله های سایز بالا و بسیار پر کاربرد و محصولی صادراتی تلقی میشود.

315-400 میلیمتر لوله های فاضلابی

410-600 میلیمتر  برای انتقال آب و فاضلاب شهری کاربرد زیادی دارند.

کاربرد لوله PVC

بطور کلی میتوان تاثیر لوله پی وی سی را در ساخت و ساز شهری و روستایی بسیار حائز اهمیت دانست. کاربرد لوله های PVC را میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از لوله PVC در انتقال فاضلاب خانگی و صنعتی
  2. لوله پلیکار در کشاورزی
  3. انتقال کابلها مخابراتی و برقی
  4. سیستم آبرسانی تحت فشار در زمینهای کشاورزی به منظور آبیاری
  5. شبکه های آبرسانی شهری و روستایی شامل تصفیه خانه ها و چاه های آب
  6. در ساختمان سازی شهری اهم از اداری صنعتی و تجاری و مسکونی
  7. هواکش و ناودان ساختمانی و صنعتی

قالب لوله PVC بنا بر نوع کاربرد لوله، ضخامت و فشار قابل تحمل از یک طرف و شیوه تولید از طرف دیگر دارد. همانطور که اشاره شد به دو نوع عمده این لوله تولید میشود.

الف- بصورت هوا خنک کن یا توپی که ساختاری ساده هم در ماشین آلات هم در تولید دارد. در ایران این شیوه تولید بسیار محبوب و پرطرفدار است.

ب- بصورت وکیوم که بیشتر برای لوله های با کیفیت و چند لایه یا UPVC استفاده میشود.

ضخامت و وزن لوله های تولیدی علاوه بر استاندارد به تولید کننده و بازار فروش هم بستگی زیادی دارد.

قالب لوله چینی یا ایرانی بخریم؟
این سئوال در موقع خرید بسیار از کارشناسان ما پرسیده میشود. بدیهی است که جواب دقیق و قطعی نمیشود به این پرسش داد و بیشتر تولیدکنندگان و مشتریان بر اساس قیمت و تحقیق میدانی به نتیجه دلخواه میرسند. ولی بطور کلی میتوان اینطور گفت که قالب لوله پی وی سی با شیوه وکیوم چینی نسبت به ایرانی کیفیت و قیمت مناسبتری دارد ولی در مقابل قالبهای توپی ایرانی قیمت مناسبتر و کیفیت تولید معقولی دارند ولی از جهت کیفیت نمونه چینی رقیب جدی برای قالب ایرانی محسوب میشود.
آیا تولید لوله پی وی سی مقرون بصرفه است؟
لوله پی وی سی از پرمصرفترین محصولات بر پایه PVC در ایران میباشد. از سالهای گذشته تولید کنندگان بسیاری در این عرصه کار میکردند. بازار ایران تقاضای بالایی برای این محصول دارد و هموز نمیتوان گفت بازار اشباع شده است. تولید لوله پی وی سی با توجه به صادراتی بودن محصول و نیاز بازار مصرف داخلی همچنان جزو کالاهایی باصرفه جهت تولید میباشد.

اکسترودر پلاس تامین کننده و واردکننده انواع قالب لوله PVC و UPVC از چین میباشد. همچنین این مجموعه بنابر سفارش این قالبها را در ایران نیز تولید میکند.