خط تولید نوار لبه

خط تولید نوار لبه
اکسترودر پلاس
خط تولید نوار لبه

خط تولید نوار لبه امروزه خواهان بیشتری در ایران پیدا کرده است. نوار لبه PVC تبدیل به یکی از جذابیت های صادراتی شده است. در گذشته کارگاهها و کارخانه های کمی در ایران تمایل به تولید نوار لبه PVC را داشتند. این محصول بر پایه PVC بیشتر از چین و ترکیه وارد میشد.

امروزه با گسترش تقاضای خرید نوار لبه در ایران و ممنوعیت واردات محصولات پی وی سی و پلیمری به ایران و تقاضای باعث زیاد بازار صادراتی، این محصول را به یکی از جذابیتهای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. بطوریکه امروزه تمامی سهم بازار داخلی را تولیدات داخلی تشکیل میدهند. نوار لبه پی وی سی کوچکترین و پر مصرف ترین محصول خانواده تولیدات بر پایه پی وی سی اکسترودری می باشد.

خط تولید نوار لبه PVC:

تولید نوار لبه پی وی سی به دو روش در ایران صورت میگیرد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را خواهند داشت. در زیر به این این دو روش میپردازیم:

الف- تولید با اکسترودر دومارپیچ:

در این روش نوار لبه میبایست با پودر پی وی سی تولید شود. ابتدا پودر PVC با گرید S65 و افزودنیها شامل استابیلایزر، OB1، تیتان، پلی اتیلن وکس، روغن DOP یا کمک فرآیندها و.. با کربنات کلسیم بعنوان پرکننده داخل میکسر همگن میشوند. کامپوند پی وی سی وارد اکسترودر کونیکال میشود. پروسه تولید ادامه پیدا میکند. از مزایای این روش میتوان به اقتصادی بودن تولید و کم شدن هزینه تولید همچنین از کم شدن تاثیر نوسانات قیمت مواد اولیه بر قیمت تمام شده اشاره کرد. از معایب این روش این که کارگاههای کوچک و یا فضاهایی که به برق با آمپر بالا، یا به نیروی متخصص دسترسی ندارند امکان تولید بصرفه را نخواهند داشت.

ب- تولید با اکسترودر تک مارپیچ:

این روش نسبت به روش قبل ساده تر و دارای ماشین آلات مشابه میباشد با این تفاوت که بخش میکسینگ و پروسه اکسترودر کونیکال با اکسترودر تک ماردون جایگزین میشود. خوراک اکسترودر تک مارپیچ گرانول پی وی سی میباشد که به سهولت در بازار ایران یافت میشود. عمدتا در دنیا از این روش استفاده میشود. سهولت در تولید و ارازانتر بودن ماشین آلات باعث محبوبیت این روش شده است. استفاده از مواد رنگی در بیشتر اکسترودرها مشکل ساز است ولی در اکسترودرهای تک مارپیچ تمیز شدن ماشین آلات بعد از تولید نوار لبه رنگی  از مزایای آن میباشد.

پرینتر و دستگاه UV

دو قسمت دیگر خط تولید نوار لبه پرینتر و دستگاه UV میباشد. از پرینتر برای نقش دار کردن نوار لبه استفاده میشود. عمدتا پرینترها بصورت خارج از خط با حداقل 9 ایستگاه استفاده میشوند. برای براق کردن نوار لبه PVC از دستگاه UV داخل خط (آنلاین) یا خارج خط (آفلاین) استفاده میشود. قابل ذکر است دستگاه آنلاین کاربردی تر میباشد ولی تا حدودی سرعت تولید را کمتر میکند و روی روند یکنواخت تولید تاثیر میگذارد.

اکسترودرپلاس ارائه دهنده کلیه ماشین آلات تولید نوار لبه میباشد. نصب و راه اندازی خط تولید نوار لبه پی وی سی و آموزش و ارائه فرمول از دیگر خدمات این مجموعه میباشد.

نحوه تولید نوار لبه PVC
تولید بسیار ساده و تنوع محصول و مصرفی بودن نوار لبه PVC باعث شده بسیاری از فعالین اقتصادی و صادر کنندگان جذب تولید نوار لبه بشوند. نکته حائز اهمیت در تولید نوار لبه انتخاب درست ماشین آلات میباشد. اکسترودر پلاس در راستای تحقق این مهم مشاوره کاملا رایگانی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. نوار لبه به دو صورت تولید میشود. روش اول: استفاده از اکسترودرهای تک مارپیچ یا Single Screw میباشد. در این روش تولید با توجه به ساختار ماردون که بصورت تکی است از گرانول PVC استفاده میشود. گرانول به تولیدکنندگان این امکان را میدهد که علاوه بر سفید از کلیه رنگها بدون ترس از سخت تمیز شدن سیستم تولید استفاده کنند. در ایران معمولا از گرانول 50-50 استفاده میشود. قیمت تمام نهایی اقتصادی و در دسترس بودن این نوع گرانول یکی از علل انتخاب گرانول PVC میباشد. کارکرد سهل و آسان و استفاده از انواع مختلف فرمول را هم میتوان یکی از علل انتخاب این روش دانست. روش دوم: استفاده از اکسترودر دوماردون پی وی سی می باشد. این نوع تولید با کمک میکسر گرم و سرد PVC و پودر پی وی سی S65 و افزونی و روغن DOP میباشد. مواد اولیه خوراک اکسترودر توسط میکسر تهیه و ساخته میشود. سپس مراحل تولید مانند روش پیشین ادامه پیدا میکند. در این روش هزینه مواد اولیه و تولید اقتصادی تر و کمتر میشود. در نتیجه تمایل سرمایه گذاران به این روش بیشتر است.
مواد اولیه خط تولید نوارلبه PVC
گرانول PVC مخصوص تولید نوار لبه و یا پودر پی وی سی S65، کربنات کلسیم، افزودنیها شامل وکس پلی اتیلن، اسید، روغن DOP و یا روغنهای کمکی و … را میتوان نام برد که به نسبت مشخص تشکیل فرمول نوار لبه پی وی سی را میدهند.