چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست

چوب پلاست عمدتا از PVC یا دیگر پلیمرها و پرکننده ها و افزودنیها با ضایعات یا الیاف چوب ساخته می شود. در مقایسه با چوب طبیعی یا کامپوزیت های جوب صنعتی محصولات جدیدتری هستند. دراین مطلب، اطلاعاتی از مراحل تولید چوب پلاست، ساخت، خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین کاربردهای آن را شرح می دهد.

چوب پلاست به طور گسترده در امریکا و اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. با ترکیب ذرات چوب و پلاستیک های بازیافتی تهیه می گردد. بازار آن در امریکای شمالی حدود یک میلیارد دلار فروش داشته است. این افزایش حدود 200 درصد رشد داشته است و انتظار می رود که رشد سالانه 20 درصدی آن در 6 سال آینده رخ دهد. محصولاتی مانند پایه در، ریل و خط پنجره نیز بر پایه چوب پلاست تولید می شود.

مراحل اصلی تولید چوب پلاست

به طورکلی، ساخت چوب پلاست یک فرآیند دو مرحله ای است. ترکیبی از چوب و ترموپلاستیک مانند پلی اتیلن با چگالی پایین LPDE و PVC تهیه می شود. اختلاط می تواند دستی یا ماشینی باشد.

علاوه بر چوب که عنصر اصلی است ( با اندازه دانه هایی با مش 20 تا 60) مواد فعال کننده، رنگ و دیگر مواد برای بهبود خواص محصول نهایی استفاده می گردد. به طور مثال، روان کننده ها باعث می شوند که مخصول ظاهر یک دستی داشته باشد. یکی از روش متداول برای شکل دهی به محصول، استفاده از اکسترودر است که کامپوزیت مذاب را وارد قالب WPC می کند. بیشتر خواص فیزکی و مکانیکی محصول به تعادلی بین ترکیب چوب و مواد ترموپلاستیکی مربوط است. یکی از بهترین روشها برای بهبود این تعامل، استفاده از یک ماده ی افزودنی به عنوان حلال یا فعال کننده است. این مواد باعث می شود که چوب پلاست دارای ثبات بهتری در مقابل رطوبت نسبت به چوب داشته باشد.

به دلایل بهداشتی و آلودگی پذیری فراوان، چوب امروزه بین کاربران محبوب نیست.  از طرفی از سال 2002 استفاده از ترکیب چوب فشرده و آرسنات مس کرومات در محیطهایی که ارتباط مستقیم با انسان دارد، مانند عرش کشتی، تجهیزات زمین های بازی یا میزهای پیک نیک ممنوع شده است.

استفاده از چوب پلاست چه به صورت قطعات الوار مانند و چه به صورت ورق یا درب WPC، به عنوان جایگزینی برای محصولات چوبی بسیار مورد تقاضا می باشد.

 

اکسترودر پلاس
مقالات مرتبط

مقالات مرتبط اکسترودر پلاس

فوم EVA در تولید کفش

اکسترودر پلاس 20 آذر 1401
0

فوم EVA در تولید کفش بسیار مورد توجه تولید کنندگان قرار است. آیا توجه کرده

مطالعه مطلب
اخبار صنعتی

لوله PEX آب – بخش دوم

اکسترودر پلاس 19 آذر 1401
0

لوله PEX آب و لوله پلی پروپیلن و استفاده آنها در آبرسانی خانگی موضوعی است

مطالعه مطلب
اخبار صنعتی

لوله فاضلاب PVC و مصارف خانگی

اکسترودر پلاس 9 آذر 1401
0

لوله فاضلاب PVC ساختمانی و مصارف خانگی بسیار پرطرفدار است. لوله کشی داخل ساختمان از

مطالعه مطلب
اخبار صنعتی

تولید لوله پی وی سی یو – قسمت دوم

اکسترودر پلاس 30 آبان 1401
0

در بخش اول این مطلب، به معرفی تولید لوله پی وی سی یو پرداختیم. در

مطالعه مطلب
اخبار صنعتی

تولید انواع لوله UPVC یا PVC

اکسترودر پلاس 28 آبان 1401
0

تولید انواع لوله UPVC به طور کلی به چهار گروه، دسته بندی می شوند: upvc

مطالعه مطلب
اخبار صنعتی
اکسترودر پلاس
نظرات مقاله

نظرات کاربران درباره این مقاله

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x